En liten reflektion över vår Europaresa!
Efter en vecka hemma i Sverige igen så börjar man fundera lite på hur olika vi egentligen reagerar på saker och ting i Europa.

Corona, när detta virus dyker upp och ställer till saker och ting händer det grejor: en del länder, med Danmark i spetsen tätt följt av Spanien, Tyskland, Italien, Portugal m.m. Stänger sina gränser och placerar ut tungt beväpnad  polis och militär vid gränserna. Stänger restauranger, allmäna mötesplatser, industrier och skolor bl.a. och förbjuder folksamlingar. Inför utegångsförbud och undantagstillstånd.
Sverige stänger mjukt sina gränser utan att slå i dörren! Vi kommer hem till Sverige från Spanien efter att ha passerat Frankrike, Tyskland och Danmarks gränser och där stannats och visat våra medhavda pass. Vid Svenska gränsen vinkades vi bara förbi av en svensk gränspolis som var mer intresserad av sin mobiltelefon.

När vi passerar Halmstad passar vi på att stanna vid Biltema för lite förnödeheter till mobila hemmet och City Gross för stationära hemmet. Där inne fick jag en smärre chock! Det verkade som om inget hänt de senaste månaderna, folk trampade en på hälsenorna och flåsade en i nacken i köerna som vanligt. Vad är det folk inte förstår, eller har jag blivit galen? Nog om detta, nu är bilen parkerad och urstädad. Jag lägger ut lite bilder tagna under resan..

Vi börjar från början, Coronan är fortfarande i sin linda och inget som vi tror skall ställa till något bekymmer på vår resa.

Så trodde vi när vi gav oss iväg 19 februari 2020.

Ack så fel vi hadde!

Cittipark i Flensburg.

Vi börjar som vanligt med ett stopp i Flensburg för att bunkra lite mat & dryck till vårt tomma kylskåp.

Dagen därpå drar vi vidare enligt planen söderut.
hamnar i en liten by som heter Grossalmerode.

När vi väl har bestämt oss för att slå läger där under natten upptäcker vi att våra närmsta grannar är något vi valt att kalla en motorcykel-klubb.

En något avskild plats, lugn o fin!

Nu börjar husen se sådär lite sagolika ut.

Så var vi då framme vid resans första riktiga delmål: Eguisheim, den lilla staden vid vinvägen genom Alsace som vi fallit för

Ställplatsen, lika välordnat som vanligt.

Eguisheim by night!

On The Road Again.

Nu kör vi söderut mot Spanien, Vi lämnar ett olyckligt kapitel om Lyon bakom oss. (Det kan nog bli en bok detta om några år) och kör mot Peniscola.

Avfarten till Peniscola!

Där hittar vi en liten tvärgata som slutade i havet så vi stannar på ett tag, Det var vi och 4-5 andra bilar som baraliksom fanns till där i en mysig liten gemenskap.

Peniscola!

27 februari 2020

Vi kör vidare, nästa stopp blir en camping i Alcala de Xivert.

Här har vi stämt möte med bekanta från Ullaredstrakten som bor på campingen sedan flera veckor tillbaka.

Vi stannar ett par dagar och känner av campinglivet innan vi far vidare.

En plötslig storm ändrade stranden från sandstrand till grustag på nolltid!

Här var det för bara några dagar sedan en fantastisk fin strand!

Murcia

Vi far vidare mot nya äventyr.

Målet för nästa stopp är IKEA i Murcia, som skall vara ett lite udda ställe.

Det är det!
Titta på bilderna här bredvid och försök tänka er en vanlig IKEA-parkering i Sverige, givetvis gratis och välordnat. Maten som serverades var väl ingen höjdare, men ändå!

Efter ett ganska händelsefattigt dygn, så var det dags att fara vidare mot resans huvudmål: Indalo Resort vid kuststaden Vera!

Indalo Resort.

Här har vi tänkt att stanna i ungefär två veckor för att testa vad vi tyckte om detta sätt att "bara vara".

Eftersom jag redan innan vi kom fram hade förstått att det var lite klent med engelskan, så hade jag tagit en bild på nummerplåten! Och varför undrar säkert den kloka läsaren av detta? Försök själv att bokstavera den plåten på spanska!

Väl inne på ställplatsen så var det bara att rigga till bilen & göra sig lite bekant med platsen. Det var en ganska kärv omgivning skulle man kunna säga, lite halv-öken pch lite vilda västern över det hela. Det var en miljö där man inte skulle bli förvånad om Chrcodile Dundee eller Clint Eastwood hade släntrat förbi och lyft på hatten!

I stället blev det Sven från Sundsvall som hälsade oss välkomna till stället, och det är ju inte det sämsta!

Lite fler bilder från Indalo

Playa Cabo de Gata i Almeria

6 mars.

Vi har under vår resa kommit till ställen man inte trodde fanns, detta är ett av dom!

Varje lördag är det marknad i byn där det säljs färska frukter och bär, bl.a. jordgubbar. Vi står parkerade på en slät parkering vid strandkanten c:a 20 bilar, raka fina rader i god ordning och organiserade av Ingen, det liksom bara fungerar! Det finns dessutom gott om cafeer och restauranger på gångavstånd om man har det behovet.